Als je je naam erop zet, is het van jou.

Een lesje eigendomsrecht Mijn klasje kinderen kreeg als opdracht: maak met pakpapier en papiertape een stabiel vervoersmiddel. Zo gezegd zo gedaan. Goede samenwerking leidde tot een mooi, groot vliegtuig. Nadat het in de school een tijd bewonderd kon worden, moest het een nieuw onderkomen krijgen. Daan wilde het vliegtuig graag hebben. Victor was vooral geïnteresseerd … Meer lezen Als je je naam erop zet, is het van jou.

De kracht van dilemma’s

Blauw worden door de zon in plaats van bruin of één jaar alle laatste drie woorden van je zin fluisteren? Dilemmaopdinsdag.com levert dit soort leuke vraagstukken. De kinderen zijn er snel uit: dat laatste! Dat is veel makkelijker. En blauw zijn levert meer problemen op. Dan ben je jezelf niet meer, bijvoorbeeld. Nog ééntje:  Elke … Meer lezen De kracht van dilemma’s

Kun je twee dezelfde sneeuwpoppen maken?

Kun je twee dezelfde sneeuwpoppen maken?   Wekelijks voer ik een filosofische gesprekken met 8 tot 12-jarigen. Kinderen vinden het leuk, omdat: “Ik eerst moet nadenken voordat ik antwoord geef.” De vragen die aan bod zijn gekomen: Kun je vrienden worden met een robot? Is ‘de meeste stemmen gelden’ eerlijk? Wat was er voor de … Meer lezen Kun je twee dezelfde sneeuwpoppen maken?

Filosoferen over klimaatspijbelen

Als kinderen zich aangesproken voelen door klimaatproblematiek, gebeurt dat om heel persoonlijke redenen. Net zo goed is jouw argument voor- of tegen klimaatspijbelen een resultaat van jouw persoonlijke ontwikkeling als ouder, leraar of directeur. Een filosofisch gesprek is zeer geschikt om hierover met kinderen van gedachten te wisselen. Niet alleen zal het een kind helpen zijn gedachten hierover … Meer lezen Filosoferen over klimaatspijbelen

Filosoferen met kinderen, hoe doe je dat?

Regelmatig krijg ik de vraag: Filosoferen met kinderen van 8? Hoe doe je dat dan? Mijn antwoord: Kinderen hebben zelf zoveel vragen, dat het soms vanzelf gaat. Zolang je maar open staat voor hun vragen. En niet oordeelt over hun antwoorden. Zo stelde ik mijn vierde-groepers de vraag of ze laatst nog iets merkwaardigs hadden … Meer lezen Filosoferen met kinderen, hoe doe je dat?